¿
–…?
Com, ¿no sabeu què és el TDAH?
–Ara, així, pel nom…
–Sí que ho sabeu… ¿No…?
Segur que sí.
El que potser no sabeu és
allò que no és. Els avis en vam començar a sentir parlar als darrers anys que
els nostres fills eren a l’escola, però avui en sentim parlar molt sovint als
nostres fills i als seus amics quan fan alguna referència als seus fills, els
nostres néts. Quan es parla d’un nen superactiu, diuen que té la síndrome del TDAH; quan no s’està quiet a l’aula, té
la síndrome del TDAH; quan s’ho passa
malament, té la síndrome del TDAH,
quan es distreu, té la síndrome del TDAH…
És la paraula màgica per determinar què és allò que li passa a un vailet quan
no sabem què li passa i que ha mogut gran quantitat de literatura fins avui.
Segons diuen alguns
“experts” el transtorn del TDAH (Transtorn per Dèficit d’Atenció i
Hiperactivitat) té tres trets essencials que es manifesten en aquests
símptomes:
1. Falta d’atenció – 2. Hiperactivitat –
3. Impulsivitat.
Això va fer que mestres,
escoles i gabinets psicopedagògics es posessin les piles per tal de frenar
aquesta síndrome que anava en augment en les consultes pediàtriques, ja que si
no es curava podria persistir en l’edat adulta. Al voltant d’aquest “transtorn”
s’han muntat una infinitat d’estudis que han pogut arribar a determinar que és
“una síndrome conductual, amb transtorn del comportament, més freqüent en els
nois, molt diferent segons les àrees geogràfiques, culturals o socioeconòmiques,
caracteritzat per una distracció entre moderada i greu, amb inquietut motora,
inestabilitat emocional i conductes compulsives”.
L’origen d’aquesta síndrome
es desconeix, es considera “multicasual”, probablement degut a “diferents
causes que interactúen entre si i altres variables ambientals de tipus
biològic, psicosocial, genètic, alimentari…”
Tota una “declaració
científica” davant la qual:
1. Les escoles es van posar
a treballar amb les famílies per tal de vigilar els nens que els hi costés
concentrar-se o controlar els seus impulsos i detectar els problemes que
presentaven. Les manifestacions més comuns eren: nens distrets, vagues, amb
retard evolutiu, amb poca autoestima, infravalorats entre els amics, amb
dificultats en l’aprenentatge primerenc (lectura i càlcul), amb problemes
conductuals, amb símptomes depressius, comportaments conflictius…
2. Es van començar a tractar aquests “pacients”. Perquè ja
se’ls va dictaminar i tractar com pacients, malalts, amb visites al pediatre,
al neuròleg, al psicòleg…, fàrmacs específics, programa específic d’intervenció
escolar i suport familiar…
3. Es va aconseguir
“determinar” el transtorn que provoca
la “malaltia”: l’American Psychiatric
Association (APA) l’inclou en el
grup dels “transtorns d’inici en la infància o l’adolescència, en la classe de
transtorns per dèficit d’atenció i comportament perturbador”. I l’OMS el recull en la Classificació internacional de malalties, desena revisió (CIE-10) i
la discapacitat que origina està inscrita en la Classificació internacional del funcionament de la discapacitat i de la
salut (CIF), i
4. (molt important!) s’aconsegueix la medecina que el cura: el metilfenidato
(MFD), comercialitzat amb els noms de
Ritalin, Concerta, Aradix, Methylin,
Ritalina, Ritrocel, Rubifen. L’any 1993 a Alemanya es van vendre 34k de MFD. El 2011 se’n van vendre 1.714 k!
Tot un negoci pels laboratoris i
metges. Als USA un 10% de nens més petits de deu anys ja se’ls
suministra una medicació diària.
Tots
aquests moviments a escala internacional fan palès, un cop més, una declaració
de principis important: una cosa és la “malaltia” (o no) que els “pacients” (que
de vegades no ho són) pateixen i una altra cosa la “malaltia” que els metges
tracten.
* * *
¿D’on ve tot això?
El
1935 uns metges americans van començar a tractar nens amb un caràcter inquiet i
amb dificultat per concentrar-se i se’ls va diagnosticar que tenien “una
síndrome post-encefàlica”, però cap d’ells havia tingut encefalitis. Molts anys
després Leon Eisenberg (1922-2009)
–neuròleg i psiquiatre que va arribar a ser un dels professionals més famosos
del món– va tornar a parlar d’aquesta síndrome però amb el nom de “reacció
hipercinètica de la infància”. D’aquesta manera va començar a tractar
alumnes difícils amb psicofàrmacs: dextroanfetamina
i metilfenidato, droga que encara
avui es fa servir i que “transforma” nens enèrgics amb nens dòcils (massa
dòcils, potser).
El 1968 el DSM (Manual
Diagnòstic i Estadístic dels transtorns mentals) va incloure una nova
malaltia anomenant-la Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) i que en la versió catalana coneixem com Transtorn de Dèficit d’Atenció i
Hiperactivitat (TDAH). Eisenberg va aconseguir fer creure a la
gent que tenia causes genètiques, que es neix així, i així va “fabricar la malaltia”.
Ell
mateix ho va explicar poc abans de morir: és una malaltia inventada, la idea que el nen tingui TDAH des que
neix és sobrevalorada. Però un cop aconseguit que això calés en la població i
en els pares, em va fer desaparèixer el sentiment de culpa ja que els pares se
senten alleujats perquè el nen ha nascut així i no qüestionen el tractament.
Tenir o no tenir TDAH depèn d’una
observació subjectiva.
I
afegia: la tasca d’un psiquiatre infantil
ha d’ésser la de tractar de determinar les raons psicosocials que poden
provocar problemes de conducta: esbrinar si hi ha problemes familiars, si hi ha
discussions entre els pares, si els pares estan separats o no, si hi ha
problemes a l’escola, si al nen li costa adaptar-se i perquè li costa… Tot això
comporta un temps i un treball… receptar una pastilla contra el TDAH és molt més ràpid.
No vull dir que cap d’aquests nens no tingui res ni que no necessiti
ajuda, ja que és probable que molts d’ells tinguin molts problemes, però mai he cregut en l’existència d’un
transtorn que afecti el 10% dels nens i molt menys he cregut en la cura
miraculosa del metilfenidato, ja que si bé els nens canvien el seu comportament, els problemes que
originaren que el nen funcionés d’una manera no acceptada hi continuen estant. Per aquest motiu el TDAH és un exemple de malaltia
fictícia.
I acaba amb aquestes
reflexions: sobre l’orígen de determinades
conductes hauríem de reflexionar –tant en la infància però sobre tot en la pubertat i l’adolescència– sobre les conseqüències d’una educació
laxa, indisciplinada, amb el consum tolerat social i políticament de tot tipus
de drogues… si deixem que des de la infància es comportin sense normes, amb tot
al seu abast i amb la possibilitat d’arribar a estats mentals basats en la
química, després no podem esperar d’ells que siguin unes persones “normals”.
En la mateixa línia la Nationale Ethikkomission (NEK) suïssa també va criticar l’ús dels fàrmacs,
ja que aquests si bé indueixen a canvis del comportament, no eduquen el nen
sobre la manera que pot aconseguir aquests canvis de manera independent i
autònoma, i això suposa una ingerència en els seus drets, restringeix la seva llibertat
i minva el desenvolupament de la seva personalitat.
La tasca dels pares,
professors, psicòlegs i metges –i la que podem fer els avis amb els néts– no ha de ser la de posar els nens sota un
tractament químic en base a unes teories equivocades sobre l’home i l’educació.
La nostra tasca és la de fer que els nens adquireixin responsabilitat personal
i un comportament adequat sota l’orientació de la família i de l’escola, sense
necessitat d’estar controlats mentalment per la industria farmacològica, amb la
pretensió que els fàrmacs alterin el comportament del nen sense que ell hi
aporti cap contribució de manera lliure i autònoma.
_____________________________________
*El proper mes de maig hi ha programat el 5º Congreso Nacional TDAH organitzat per assiciacions de famílies "d'afectats" (lobby sustentat per les farmacèutiques), esponsoritzat per laboratoris farmacèutics i patrocinat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat, amb intervencions de la consellera d'Ensenyament Sra. Irene Rigau i del conseller de Sanitat Sr. Boi Ruiz. Bombo i platerets per anar mantenint el negoci.
Totalment d'acord. Desitjo que no rebeu comentaris hostils com han arribat al meu bloc al respecte
ResponEliminaGracies. Quan un escriu mai ho fa a gust de tothom.
Elimina